Gå til hovedinnhold

Historisk Flyfotokart

API

Historiske flyfoto over hele Norge

API Flyfotokart Historisk er en kart- og flyfototjeneste som gir tilgang til historiske flyfoto over hele Norge. Tjenesten gir tilgang til verdifulle historiske flyfoto som gir muligheten til å utforske Norges landskap slik det har utviklet seg over tid.

Tjenesten tilbyr et omfattende arkiv av detaljerte historiske kart og flyfoto, inkludert eldre prosjekter. Den oppdateres kontinuerlig med nye historiske ortofotoprosjekter. Sorteringsmetodene sikrer prioritert visning basert på oppløsning og fotodato.

Ønsker du mer informasjon?

Ta kontakt for demonstrasjon og tilgang til Norkarts dokumentasjonsportal.

Reis tilbake i tid

Hvilke endringer har skjedd?


Med historiske flyfoto kan man finne bilder fra spesifikke år og se hvordan forskjellige byer og områder så ut akkurat da. Ved å sammenlikne forskjellige historiske flyfoto kan man finne ut hvordan byen har forandret seg, hvordan veier er lagt om, når bygninger ble bygget og mer.

Det kan for eksempel brukes til markedsføring, historisk forskning og museumsutsilllinger.

Web Map Service (WMS)

Web Map Service (WMS) er en standard protokoll for å hente kartbilder dynamisk fra en server. Formatet blir brukt i alle kart og GIS-relaterte applikasjoner og er velegnet til klientutvikling. Med WMS får du alltid nyeste data, men siden den hentes fra serveren direkte kan ytelsen være litt begrenset.

Tile Map Service (TMS)

Tile Map Service (TMS) er en standard protokoll for å tilby kart som små bildedeler (fliser) som lages på faste tidspunkt av året (basert på WMS). På samme måte er TMS velegnet til bruk i alle GIS-relaterte fagsystemer, men det er spesiell laget til applikasjoner med mange brukere og høye krav til ytelse. Dataene er ikke alltid de ferskeste, men bildene vises lynkjapt.

Ta kontakt

Ønsker du tilgang til våre datatjenester sender du bare inn et skjema, så kontakter vi deg.


Audun Toften


Audun Toften


server render fail/waiting for island-94506ai1R0 (separate island render, inside)