Gå til hovedinnhold

Norkart er godt i gang med Komtek eRenovasjon

Vi annonserte sommeren 2024 at Norkart styrker satsingen på renovasjon ved å øke bemanningen og fremskynde utviklingen av vår moderniserte hyllevare for det norske renovasjonsmarkedet: Komtek eRenovasjon. Vi er nå godt i gang med dette arbeidet i tett samarbeid med fire pilotkunder. Framdriften går som planlagt og de første større nyhetene nå er klare.


Stort dedikert tverrfaglig renovasjonsteam

Norkart har mer enn 70 personer som daglig jobber med vedlikehold, videreutvikling og drift av Komtek for våre kunder. I denne kundemassen finnes mer enn 300 norske kommuner og rundt 50 interkommunale selskaper. Samlet håndterte disse mer enn 39 mrd kroner i eiendomsgebyr i 2024. I løpet av høsten har Norkart økt bemanningen betydelig for å få til satsingen på renovasjon hvor vi har hentet personer med lang erfaring fra renovasjon og personer med spisskompetanse fra utvikling av moderne it-løsninger. Vi har etablert et nytt renovasjonsteam med god miks av nyansatte og ansatte med lang erfaring med Komtek. Teamet har en kombinasjon av sterk renovasjonsfaglig kompetanse og med personer med inngående kunnskap om utvikling av moderne webløsninger.

Komtek eRenovasjon bygges på komponenter som andre team i Norkart utvikler og vedlikeholder. Eksempler på dette er felleskomponenter innen gebyr, matrikkel, kart, saksoppfølging med arkivintegrasjon, oppgavelister og visning av abonnenter mm. Norkart sitt eget AI-team er også engasjert i arbeidet og vi har fokus på hvordan vi kan utnytte ny teknologi for å gi økt kundeverdi innen renovasjon. Hvordan kan vi hjelpe kundene våre til bedre beslutninger og en mer effektiv hverdag slik som automatisert gebyrberegning som stimulerer til kildesortering eller optimalisering av tømmeadministrasjon og avvikshåndtering?  

Sterke pilotkunder er tett på utviklingen

Vi er svært glade for at kundene Renovasjon i Grenland (RiG), Renovasjonsselskapet for Drammensregionen IKS (RfD), Karmøy kommune og Midtre Namdal Avfallsselskap (MNA) er tett på utviklingen av eRenovasjon som pilotkunder. Disse kundene representerer sterk faglig kompetanse som er svært viktig for Norkart i arbeidet. Kundene representerer også en bredde i hvordan de er organisert og hvilke behov som er viktig for dem for å ivareta kravene til husholdningsrenovasjon. Tett dialog med kundene våre, og andre aktører i bransjen, er en viktig forutsetning for å kunne lykkes med å lage neste generasjon hyllevare og fagsystem innen husholdningsrenovasjon for det norske markedet. Det er viktig for oss å jobbe tett sammen med pilotkundene for å sikre at Komtek bidrar til at de når sine mål om modernisering, effektivisering, bedre tjenester og økt kundeverdi.


Vi følger planen og leverer første deler i 2025

Komtek eRenovasjon skal utvikles som en sentral del av nye webbaserte Komtek som er en omfattende plattform på tvers av vann og avløp, brannforebygging, renovasjon, eiendomsskatt og gebyr. Nye Komtek har en hendelsesarkitektur hvor det er dataene som styrer flyten i systemet og det er dataene som i størst mulig grad skal “gjøre jobben” og sikre automatikk der det er realistisk. Dette skjer blant annet gjennom åpne api mot ulike integrasjonsbehov, automatisert beregning av gebyr, gode tilpassede verktøy ute i felt og integrerte selvbetjeningsløsninger i løsningen. 

Nye Komtek er i drift hos en rekke kommuner og IKS innen eiendomsskatt, vann og avløp, brannforebygging og gebyr. Komtek eRenovasjon skal bygge videre på disse løsningene hvor det er mange fellestrekk på tvers av de underliggende faglige behovene. Dette gjør at Komtek eRenovasjon allerede mot slutten av 2025 vil ha de første leveransene av den nye fagmodulen som vil fungere i tett samspill med Komtek Forvaltning som gradvis blir erstattet. Komtek Forvaltning skal ikke bare erstattes, det skal gjennom moderniseringen tilføres betydelig ny kundeverdi. Som en del av dette løftet blir også eksisterende moduler som skal være med videre fornyet. Blant annet har vi allerede levert bedre støtte for forskyvning av hentedager, en helt ny utgave av Komtek Beholder felt med nytt brukergrensesnitt og nye funksjoner for spesielt RFID-merkede beholdere og det er levert ny versjon av appen MinRenovasjon. 

Skjermbilde 2025-04-07 kl. 13.21.40 Skjermbilde 2025-04-07 kl. 13.21.51

Se webinar eller ta kontakt for mer informasjon

Norkart har gjennom vårt brukermøte Komtek-dagene med workshop og flere webinar (sist 4. april 2025) for å fortelle mer detaljert om status og hvordan løsningen utvikler seg. Webinarene er tilgjengelig via vårt kundesenter. Ta gjerne kontakt med oss om dere vil ha mer informasjon om utviklingen av nye eller eksisterende løsninger innen renovasjon.