Studentene i Oslo tok i sommer fatt på oppgaven med å forenkle dialogen mellom innbygger og kommunens planavdeling. Slik kan kommunens innbyggere være mer involvert i kommunens vedtak, og beslutninger kan tas på et langt mer demokratisk grunnlag.
Teamet bestod av fire studenter fra NTNU Trondheim. Vi har geomatikkstudentene Oskar og Harald, som er ferdig med henholdsvis 3. og 4. året ved Ingeniørvitenskap og IKT, og interaksjonsdesignstudenten Kristin og informatikkstudenten Kaspar, som begge ferdige med fire år på henholdsvis Industriell design og Informatikk.
Vi fikk ganske frie tøyler med å lage en tjeneste som skulle forenkle innbyggerinvolvering. Vi valgte å se på hva som skal til for at innbyggere enklere skal kunne gi innspill til kommunale planer. Medvirkning er viktig for et demokratisk samfunn og involverer innspill fra innbyggere som gir kommuner et bedre beslutningsgrunnlag ved vedtak av planer. Vi kalte derfor prototypen vår for «Medvirkningsportal».
Sommeren ble tilbrakt på solfulle Skøyen, kun 5 minutter fra stasjonen. Her ble alt lagt til rette for oss, med blant annet stor personlig pult, hvor du kan ha så mange monitorer du bare måtte ønske, samt et foosballbord som ble brukt hyppigere enn man kanskje har lyst til å innrømme. Det beste er kanskje tilgangen til knallgod kompetanse hvor enn du kaster blikket, noe som kommer godt med om du skulle stå fast på noe. Vi startet dagene litt etter 8. Det er kjernetid fra 09-15, men vi ble enige i teamet om å starte 08, så vi kunne dra 16. Kaffe og rolig oppstart med jobbing frem til lunsj kl. 11.
Lunsjen på Skøyen-kontoret er helt vill, og hver dag var det varmrett og en stor buffet med kaldretter og salater, i tillegg til surdeigsbrød og hjemmelaget smør. Varmrettene varierte hver dag, og kunne være alt fra pasta bolognese, burger med gorgonzola, chana masala med naan eller ovnsbakt laks. Etter lunsj var det tilbake til kaffemaskin og foosball, før vi fortsatte jobbingen utover dagen. Typisk med et lite avbrekk rundt 14-15, da vi kunne hente oss en yoghurt eller YT på kontoret. All mat og drikke sponses av Norkart, noe vikarierende studenter setter stor pris på.
Design
Begynnelsen av prosjektet bestod i å lese seg opp på hva medvirkning handler om, og hvordan kommunale planprosesser fungerer, noe som førte til vel så mange spørsmål som svar.
Disse spørsmålene ble tatt med inn i intervjuer med tre kommuner som velvillig delte av sin tid og kompetanse, for å finne mer ut om deres arbeid med planer, hva et innspill er og behovene innbyggerne og kommunene har for en medvirkningstjeneste. I intervjuene fikk vi god innsikt i planbehandlingsprosessen, og fikk kartlagt hva som ønskes og kreves av en slik tjeneste.
Kunnskapen fra intervjuene tok vi med oss inn i prototypingsfasen, hvor Medvirkningsportalen begynte å se sitt lys. Tjenesten ble designet og kodet parallelt, hvor designet ble bygd opp og iterert på i Figma. I designet hadde vi spesielt fokus på å formidle planene på en forståelig måte for vanlige folk og legge til rette for at folk skal kunne gi presise innspill ved å markere direkte i kartet.
Etter hvert som Medvirkningsportalen tok mer form, var en viktig del av prosjektet å få brukertestet tjenesten for å validere om vi var på riktig vei. Brukertestene ble gjennomført med kommuneansatte med noen dagers mellomrom. Slik ble det stadig gjort forbedringer og oppdagelser for at tjenesten skulle bli best mulig.
Koding
Vi sto fritt til å velge teknologi selv, og landet på en stack bestående av en Postgres-database, et .NET Core API og en klient laget i React/Typescript i et Norkart-monorepo med mange fine ferdiglagede Material UI-komponenter. Vi bruke Mapbox GL der vi trengte kartfunksjonalitet. Applikasjonen lever i Azure, som er cloud-plattformen som Norkart foretrekker.
Utviklingen ble gjort jevnt gjennom sommeren. I den første perioden brukte vi tid på å få opp alle tilganger, bli kjent med teknologiene vi ville bruke, og få opp en enkel tilnærming av sluttproduktet som vi kunne forbedre iterativt. All relevant data ble hentet gjennom ulike API’er og WMS’er som Norkart forvalter. Siste del av sommeren ble brukt på å finjustere løsninger og utseende.
Gjennom sommeren har vi lært mye om de ulike aspektene som inngår i å jobbe i et tverrfaglig utviklingsteam, og hvordan man må tenke annerledes rundt et prosjekt i næringslivet, sammenlignet prosjekter man har jobbet med på skolebenken. Spesielt har det vært lærerikt for alle å jobbe som utviklere og designer i kombinasjon. Oskar, Kaspar og Harald har noen ganger en mer bokstavelig og praktisk/teknisk tilnærming til problemer som oppstår, men løsningen så ut som et produkt rett ut fra windows xp. Kristin har derimot en helt annen innfallsvinkel, og ser problem og løsning i en større kontekst ut fra hvilke behov brukeren har. Resultatet har blitt et produkt som er oversiktlig og møter brukerens behov, men som også fungerer effektivt under overflaten. Her har vi virkelig sett nytten av en bred kompetanse i teamet.
I løpet av sommeren har vi også fått et bedre innblikk i en hel rekke ulike rammeverk, programmeringsspråk, designmetoder, og erfaring med brukertesting og kundeinteraksjon. Vi er veldig fornøyde med all hjelpen og veiledningen vi har fått, og sier takk til Norkart for en spennende og nyttig sommer!