Aktuelt

Tiltak for å redusere risiko for misbruk av dine personopplysninger

Skrevet av Gry Hege Thorslund | 13.mai.2022 14:01:37

Tiltak for å redusere risiko for misbruk av dine personopplysninger

Norkart får spørsmål fra publikum om hva man kan gjøre for å sikre seg mot misbruk av personopplysninger. Dette i sammenheng med datainnbruddet mot Norkart. 



Søketjenenesten i Norkart som ble angrepet i datainnbruddet, ble umiddelbart stengt da angrepet ble avdekket. Sårbarheten som ble utnyttet i datainnbruddet, er utbedret og tjenesten er i drift som normalt. Da datainnbruddet inntraff, iverksatte Norkart tiltak for kontrollere sikkerhet i Norkarts øvrige systemer. Norkart har ikke indikasjoner på at øvrige systemer er berørt. 

For å redusere faren for at dine personopplysninger skal bli forsøkt misbrukt, samarbeider Norkart med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet og deres nasjonale responsfunksjon for alvorlige digitale angrep. NSM er det nasjonale fagmiljøet for digital sikkerhet. Det pågår politietterforskning av datainnbruddet ved Oslo politidistrikt.  

Behandling av personopplysninger fra Norges offentlige eiendomsregister reguleres av tinglysingsloven og matrikkelloven – med tilhørende forskrifter. Informasjon i det offentlige eiendomsregisteret kan ikke kreves slettet. 

Vær oppmerksom på signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden (https://nettvett.no/forebygge-identitetsverdi/forebygge-identitetsverdi/ ) 

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt 
  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner 
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det 
  • Du mottar varsel om adresseendring 
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det 
  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc. 
  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner 

Frivillig sperre mot kredittvurdering, kan være et forebyggende tiltak, men du vil da måtte oppheve sperren igjen når det er nødvendig for å gjennomføre et kjøp. Det viktigste er derfor å være oppmerksom og følge med på ukjente kontobevegelser. Dersom du opplever noe mistenkelig, bør du sjekke det ut nærmere. Da vil for eksempel det å legge inn en kredittsperre være et godt tiltak. (https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2022/datalekkasje-hos-norkart/) 

Kredittopplysningsbyrå der du kan inngå frivillig sperre mot kredittvurdering:

  • Bisnode 

Sperretenesten til Bisnode 

E-post:  ksp.no@bisnode.com
Telefon: 22 45 93 40
Postadresse: Bisnode, avd. Databank, Postboks 1419 Vika, 0115 Oslo 

  • Creditsafe 

Sperretenesten til Creditsafe 

Telefon: 800 24 722
E-post: info@creditsafe.no
Postadresse: Creditsafe Norge, Box 320, 412 50 Gøteborg, Sverige 

  • Experian 

Experian.no 

Telefon: 815 55 420
Fax: 850 20 218
E-post: database@no.experian.com
Postadresse: Postboks 5275 Majorstuen, 0303 Oslo 

  • Tietoevry 

Sperretenesten til Tietoevry 

Telefon: 23 14 45 40
E-post: onlineservice@tietoevry.com
Postadresse: Tietoevry Norway AS, Data Services, Postboks 4, 1330 Fornebu 



13.05.22