Sommerblogg fra Norkarts internship studenter
Sandvika 2021
Norkart Sommer er et internship program – hvor 12–15 dyktige studenter blir valgt av en solid søkerbunke med dyktige unge tech-spirer. En del av jobben deres er å formidle arbeidshverdagen og dele informasjon om prosjektene de jobber med her hos oss.
Her har vi bedt Sandvika-gjengen om å gi oss et lite innblikk i hva de er opptatt av, og hvordan sommerjobb-hverdagen er i Norkart.
Fra venstre:
Her er teamet
Teamet vårt består av tre masterstudenter som alle går på NTNU i Trondheim. Erling ble akkurat ferdig med 4. året på I&IKT, Jonathan er på 3. året Datateknologi og Lars Erik er på 4. året Informatikk.
Webbasert klient for visning og redigering av kartdata
Norkart har en klient for Windows, GISLINE, som støtter visning og redigering av forskjellige kartdata. Dataen kan for eksempel være ledninger, rør eller bygninger, og disse tegnes opp på kartet. Klienten gir mulighet for å redigere dataobjektene eller tegne helt nye, og man kan også se og redigere metadata på dataobjektene. Vår oppgave var å lage en lignende klient som kan kjøre rett i nettleseren. Denne klienten er ment for intern bruk i Norkart, og gir mulighet til å teste et nytt Norkart-API, så vel som eksterne APIer, ettersom APIet kartdata skal hentes fra kan oppgis av brukeren selv.
Vi fikk ta beslutninger rundt design og valg av teknologier selv, og hadde dermed frie tøyler til å takle prosjektet på måten vi selv ønsket. Løsningen vår ble laget med React, TypeScript, Material-UI og Mapbox-plattformen.
Arbeidshverdagen vår
Vi tilbrakte arbeidsdagene våre i 5. etasje av Sandvikakontoret, der alle tre satt i samme rom med egen pult, dobbelt skjermoppsett og utsikt over Sandvikselva. Vi brukte Scrum som utviklingsmetodikk og hadde daglige standupmøter så vel som ukentlige demoer for produkteier.
De første fem ukene var dedikert til utvikling for å få implementert all den planlagte funksjonaliteten, mens de siste to ukene gikk til polering og brukertesting for å maksimere brukervennligheten.
Kantinen var dessverre stengt denne sommeren, men med tilgang til Sandvika Storsenter to minutter fra kontoret ble det aldri kjedelige lunsjer!
Utfordringer underveis
Ingen av oss hadde jobbet med programmeringssiden av kart tidligere, så det var mye kartrelatert informasjon og mange begreper å lære i starten. Vi lærte mye ved å spørre de hjelpsomme kollegaene i Teams-kanalene til Norkart!
Å laget et godt grensesnitt til en kartklient var vanskeligere enn vi trodde. Vi var alle vant til å bruke kartklienter som Google Maps, men når kartklienten skal understøtte redigering og tegning, måtte vi tenke nytt. Ingen av oss er designere, så applikasjonen så ganske røff ut de første par ukene. Vi gikk gjennom mange iterasjoner av grensesnittet der vi kontinuerlig endret plasseringen og utformingen av forskjellige skjermelementer, og gjennom brukertester fant vi ut at brukerflyten vi utviklerne forestilte oss, ofte ikke samsvarte med hvordan testbrukerne benyttet løsningen. Dermed ble det et par runder med re-design før vi landet på noe både vi og testbrukerne var fornøyde med.